הטבות מס בקרן פנסיה

עצמאיים ושכירים שמפקידים לקרן פנסיה יכולים לקבל הטבות מס של זיכוי וניכוי. עצמאיים שרוצים לקבל את ההטבה צריכים להגיש דוח שנתי. הסכום המקסימלי עבורו יכול עצמאי לקבל הטבות מס הוא עד 16% (ובמקרים מסוימים עד 16.5%) מההכנסה, עם תקרה של 24,816 שקל בשנה לניכויים (נכון לשנת 2023).

הטבות מס בקרן פנסיה

תוכן עניינים

    מהן הטבות מס בקרן פנסיה לעצמאיים?

    עצמאים בישראל המבצעים הפקדות עצמאיות לביטוח פנסיוני יכולים להיעזר בהטבות מס משמעותיות. הטבות אלו מפחיתות את סכום מס ההכנסה לתשלום על ידי היחיד, בתנאים ספציפיים.

    כדי להיות זכאי להטבות מס אלו, יש לעמוד בקריטריונים הבאים:

    • על הפרט להפקיד הפרשות עצמאיות לביטוח הפנסיוני (לא באמצעות תלוש שכר של מעסיק).
    • ההטבות זמינות גם לעובדים בשכר המבצעים הפקדות מחוץ למבנה השכר שלהם.
    • חשוב לציין, הטבות מס אלו חלות רק על המחויבים בתשלום מס הכנסה על סמך רמת הכנסתם. מי שלא נדרש לשלם מס הכנסה עקב רמות הכנסה נמוכות יותר לא יוכל ליהנות.

    סוגי הטבות מס בקרן פנסיה לעצמאיים

    הטבות מס בגין הפרשות לפנסיה עצמאיות ניתנות בשתי צורות:

    ניכוי: זה מקטין את ההכנסה החייבת במס. היא מוגבלת להפקדות של עד 11% מההכנסה, עם מקסימום של 24,816 ₪ לשנה (נכון לשנת 2023).

    זיכוי מס: זה מפחית את המס לתשלום, בזיכוי של 35% מערך ההפקדה, עבור הפקדות של עד 5% מההכנסה ולא חורגים מתקרות ספציפיות.

     הטבות מס בקרן פנסיה באמצעות ניכוי או זיכוי

    עובדים יכולים גם לזכות בהטבות מס מהפקדות עצמאיות לביטוח פנסיוני עבור רכיבי הכנסה שאינם מכוסים בהפרשות לפנסיה דרך משכורתם. ההבדל בין  סוגי הטבות לעובדים במקרים אלו בא לידי ביטוי כך:

    ניכוי: בדומה לעצמאים, הדבר מפחית את ההכנסה החייבת, החלה על עד 11% מחלק ההכנסה שאינו מכוסה בהפרשות לפנסיה, בתקרה של 9,400 ₪ (נכון לשנת 2023).

    אשראי: הטבה זו מפחיתה ישירות את המס לתשלום. הסכום המקסימלי לזיכוי ממס הכנסה תלוי בגובה השכר ובשיעור ההפרשות דרך השכר.

     שילוב של ניכוי וזיכוי בהטבת מס בקרן פנסיה

    גם לעצמאים וגם לשכירים יש אפשרות לשלב הטבות ניכוי וזיכוי, בכפוף לתנאים מסוימים לגבי אחוז ההכנסה ותקרות המקסימום. מטבע הדברים, הטבות מס אלו משמעותיות עבור אנשים המתכננים פרישה, מכיוון שהן מציעות אמצעי להפחתת ההכנסה החייבת והמס לתשלום, ולמעשה להגדיל את ערך ההפרשות לפנסיה.

    החשיבות של ניצול הטבת מס בקרנות פנסיה

    הבנה וניצול של הטבות המס הזמינות עבור הפרשות לקרן פנסיה בישראל יכולים לשפר משמעותית את תכנון הפרישה של הפרט. גם עצמאים וגם שכירים צריכים לשקול היטב את ההטבות הללו בעת תכנון ההפקדות לפנסיה כדי למקסם את היתרון הפיננסי שלהם.

     זיכוי מס עבור הפקדות לקרן פנסיה

    כל עובד המשלם מס הכנסה ומפקיד לקרן פנסיה זכאי להטבת מס המכונה זיכוי מס, לפי סעיף 45א לפקודת מס הכנסה. הטבה זו באה לידי ביטוי בתלוש השכר החודשי או בטופס 106 בסוף השנה. חשוב לציין שאנשים שאינם מגיעים לסף המס אינם מקבלים הטבה זו.

    איך עובד זיכוי המס כהטבה בקרן פנסיה?

    זיכוי המס מפחית למעשה את מס ההכנסה לתשלום מדי חודש. לשנת 2023 הטבת המס היא 35% מסכום ההפקדה החודשי. עם זאת, קיימת הגבלה להטבה זו על בסיס תקרת ההכנסה המזכה, המוגדרת על 9,400 ש"ח לחודש, המתורגמת להפקדה חודשית מקסימלית של 658 ש"ח המזכה לזיכוי.

    סעיף 47 לפקודת מס הכנסה

    מעבר לזיכוי המס הבסיסי, העובדים יכולים לגשת להטבת מס נוספת עבור שכר לא מבוטח – מרכיבי הכנסה שהמעסיק אינו מבצע עבורם הפקדות לקרן פנסיה או לקופת גמל. עובדים יכולים להפקיד הפקדות נוספות עצמאיות לקרן הפנסיה שלהם כדי ליהנות מהטבת מס נוספת זו. בדרך כלל, כדי לנצל הטבה זו, 

    עמית מוטב והטבות מס לפי סעיף 47 לקרן פנסיה

    למושג 'עמית מוטב' יש משמעות בהקשר של הטבות מס אלו. עמית מוטב הוא מי שהפקיד לקרן הפנסיה שלו לפחות 16% מהשכר הממוצע במשק, המשתווה לכ-1,899 ש"ח מדי חודש בשנת 2023. סכום זה כולל הפרשות מהעובד, מהמעסיק ולפיצויים.

    העמיתים המוטבים זכאים להטבת מס גבוהה יותר בגין הפקדות על מרכיבי השכר הבלתי מבוטחים שלהם. לעומת זאת, אנשים עם הפקדה חודשית הנמוכה מ-1,899 שקל אינם נחשבים לעמיתים מוטבים ועשויים לקבל הטבות נמוכות יותר.

     מגבלות ושיקולים במתן הטבות מס בקרנות פנסיה

    חשוב לציין כי אנשים עם משכורת מבוטחת העולה על 23,500 ש"ח בשנת 2023 לא יהיו זכאים לניכוי על החלק הלא מבוטח בשכר אלא יהיו זכאים לזיכוי מס בלבד. מי שמעסיק כבר מפריש לפנסיה בשכר מעל רף זה אך עדיין יש לו רכיבי שכר לא מבוטחים יכולים להפקיד עד 5% מהשכר על רכיבים אלו, לא מעבר לתקרה של 9,400 ₪.